RSS

Min bloggliste

Skisse Trusselbilde

Bakgrunnen er klar, fargepaletten oppe og penslene innstilt. Kjenner at hånden sirkler over tegnebrettet, men berører ikke. Hvor skal jeg starte? Med hva? Tar noen streker for ansikt, men fjerner, tenker litt. Velger så å kopiere et ansikt fra Jenny gjort tidligere. Bruker det som utgangspunktet. Øynene endres, øyevipperfjernes. linjene rundt pupillen rettes opp for å gi et strengere uttrykk. Arbeider med linjene, før jeg får ønsket uttrykk, kopierer det så til det andre øye. Liker denne måten å jobbe på. Ikke minst for jeg er bedre til å tegne linjene fra venstre mot høyre, altså høyre øye går bedre enn venstre. Nå "slipper" jeg unna den problematikken. Pørver meg litt fram på vinkel på øyenbryn, forløpig litt ulik vinkling. Må fikse punktene på neseboret, var ikke nøyaktig sist. Drar litt i munnen og gjør den smalere. Zoomer ut. Håret er for stort. Drar ytterlinjene inn, og nå får jeg svi for tidligere uvitenhet. Håret er laget med penselstørk, og må bruke mye tid for å justere dem slik at de går innforbi linjene. Det vet jeg bedre til en annen gang.
Dermed bruker jeg pensel med rosa farge for genseren. Lager en bol, og armene oppå for overlapping. Formen ble for rund. Jobber med å dra og flytte på streker for å få den smalere. Tykkelsen på armene osv. Tenker at dette er utgangspunktet for videre bearbeidelse. Armene lages med form, og tror at det fungerer må å ikke tegne opp fingrer. Må se på det senere. Lager så håndtaket for hammeren, justerer hendene etterpå slik at de ligger inntil linjene.
Zoomer ut, hva skal jeg gjøre med beina? Jenny var veldig glad i ta på seg støvler og tar ofte av seg buksa etter barnehagen. Det er mange bilder med henne i bare bein i støvler. Med raske bevegelser lager jeg former til to knær, med litt vinkel på den ene. Støvlene lar jeg være en fagre forløpig og en form som omslutter beina. Tror vinklen ble grei. Lager et par svarte streker både på bein og støvler for å understreke form. Lager til slutt en oval form til hammer. Må nok gjøre noe der. Tar en pause, og skal se om det skal f. eks være en dunderhonningskrukke på gulvet eller noe mer.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar