RSS

Min bloggliste

Triumf A / Triumf B


Begynte med å lage bordet med ferdige former, valgte farger fra fargepaletten jeg har laget. Først lager jeg sirkelen med samme bakgrunnsfarge som illustrasjonen Trumf.Lager et utkast til stol ved siden av i samme brunnyanser. Her skal Jenny sitte, og starter med å velge pensel og lineart pensel. Skisser rett på skjermen. Lager en rund bue for å antyde ansiktet. Arbeider med raske bevegelser med streker som viser hvordan håret skal være. Tenker at håret skal henge ned litt foran ansiktet for å understreke stemningen. Hånden glir lett på tegnebrettet. Deretter markeres bordet, og punkter fjernes slik at kantene føler sirkelens form. Funderer litt om det fungerer som ramme, kanskje det blir for stivt...må vente å se.
Lineartpenselen gir variasjonen i streken som jeg ønsker, og føler jeg vet hvordan streken skal bli. Velger så blåfargen og lager grovformen til armen som hodet skal hvile i. Jobber i et lag, og vet at jeg kan bare justere mellom lag etterpå. Fortsetter med resten av genseren med blåfargen. Zoomer ut, betrakter..hva fungerer? Hva må justeres?
Begynner med håret, går til nytt lag og denne gang lager jeg håret som et objekt uten svarte ytterkanter. Deretter svinges penselen for de svarte strekene. Ser litt på den første tegningen for å se hvor de går. Litt likhet ønskes. Småjustere slik at håret for ønsket passform. Litt opp i pannen, rundere buer på toppen. Dette går raskere enn sist gang da jeg malte.
Kopierer øynene fra første tegning, men vender på dem og tar vekk øyevipper. Synes at det fungerer. Tittelen kopieres, men lages en i til. Kjenner at jeg må se på tittelen etterpå, kanskje når flere illustrasjoner er laget.
Blå genseren står for tur, starter med hånden som hviler, opp i et nytt lag, drar i linjene, flytter på dem slik at helningen blir mot venstre. Lager litt streker rundt håndleddet. Hånden lages kun som en form uten linjer til fingrer. Vet at det fort kan bli veldig detaljert hvis en gjør for mye med fingrene. Prøver dett og ser om det må tilføres mer detaljer. Arbeider videre med genseren. Flytter de ulike delene mellom lag og legger de under hverandre. Fungerer bra denne gang. Zoomer ut, må justerer linjer, zoomer inn. Slik fortsetter småjusteringer på linjer.
Skulle begynne med bina under bordet, det kan fort bli feil. Jeg valgte å lage en kopi der bordet går helt ned, og stolen flyttes. Skal jobbe med denne og se om det blir bra.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar