RSS

Min bloggliste

Tett på teksten

Hver av illustrasjonene har sitt utspring fra små anakdoter fra eget familieliv. Hvorfor akkurat disse historien? Historiene er ikke for langt vekke i tid, maks noen år. Ofte har de utgangspunkt i kommentarer fra barna, som for oss foreldre har skapt latter. Noen ganger gjør barna det med vilje, mens andre ganger helt utilsiktet. Jeg ønsker å bevare noen av disse historiene, ikke bare skriftlig, også visuellt. Dette legger noen føringer på illustrasjonene. Jeg ønsker at det skal være gjenkjennelig for meg, men samtidig såpass åpne at andre kan tillegge sine historien inn i dem. Tror det er en av hovedgrunnene til at det ikke skal være for mange detaljer i illustrasjonen. Få frem hovedtrekkene, og ofte er det noen motsetninger.
Denne kommentaren handler om jalapenos. Det har vært mye tulling med ordet, og at det er sterkt. Ungene har jo tenkt da at det er et ord som er stygt og ulovlig å si. Dermed mye rollespill med bamser og at de sier det. Jenny er veldig glad i bamser, og de må være med på mye rart. Med denne historien ønsker jeg å få fram tolkning og bruk av begreper. Barn tenker litt annerledes enn oss. Akkurat nå tenker jeg at teksten skal være audiativ, og at kanskje barna leser dem. At illustrasjonene ikke trykkes, men presenteres digitalt på blogg som er serie bilder satt sammen som en film med lyd. Må tenke på det.

Hvis jeg velger skrevet tekst, er det mange valg og konsekvenser. Håndskift kan skape en personlig nærhet, og illustrasjoner er tenkt på et voksent publikum som kan lese sammenhengende skrift. Det kan bli for utydelig. Størrelse, fonttyper og plasseringer av tekst vil være viktig? Jeg ser at det påvirker lesningen av illustrasjonene, men hele tiden har jeg tenkt at det skal være en form for tekst for å tydeliggjøre historiene. Ikke at de kan stå helt alene.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar