RSS

Min bloggliste

Tett på fargepaletter

Fargepaletten gav meg ett grunnfundament jeg kunne jobbe ut ifra. Det å ha farger som passer sammen, men samtidig ulike.Det var flere kategorier, og ved å bla i denne boken gjenkjente jeg den stemningen jeg ønsket å formidle. En god, varm følelse som ville invitere betrakteren inn i illustrasjonene. Fargene skal være på alle illustrasjonene.


Fargenyansene for meg er viktige i denne illustrasjonsserien. Dette da det skal være lite detaljer,ikke bakgrunn og veldig forenklete illustrasjoner. Jeg jobbet med forslag fra en bok som heter Color Harmony, der ulike valører var satt sammen i kategorier. Jeg likte veldig godt fargenenyansene under kategorien Friendly. Mange varme oransjefarger, men samtidig blått til kontraster. Under ser du en side fra denne kategorien.

Jeg fant fram farger utifra denne kategorien, og valgte ut noen og prøvde å lage meg en familiefargepalett. Jeg ønsket at fargene skulle gå igjen. Dette for at en lett skal gjenkjenne karakterer, og huske de andre illustrasjonene slik at en for det som helhet. På den måten kan en få fram de ulikes personers sider. Selvfølgelig satt på spissen, da unger er mer enn morsomme og underfunderlige betraktninger på livet. Jeg valgte ut farger, dermed åpnet CMYK, og innstilte de ulike fargene. Av og til ble fargenyansene på min skjerm annerledes enn i boken. Det er jo en kjent sak at fargene ikke alltid er lik på dataen som når det trykkes. Jeg tok det som utgangspunkt, men ble av og til nødt å velge en lysere nyanse fordi på min skjerm ble det mye mørkere. Under ser du oversikt over bokas farger og innstillinger


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar